Autonomi er farligt
Autonomi som pædagogisk begreb har eksisteret i ca. 40 år,
men det er, som om ingen er særlig interesseret i det. I akademiske kredse er
der en vis interesse især i udlandet, men lærerstanden i Danmark virker nærmest
fjendtligt indstillet over for autonomi.
Jeg har arbejdet med autonomi i 10 år efter at have haft
fornøjelsen af at tage en diplomuddannelse under Leni Dams kyndige ledelse. Jeg
holder kurser overalt i Danmark om forskellige emner, men hvis jeg nævner ordet
”autonomi” i en kursusbeskrivelse, kan jeg være ret sikker på, at der ikke vil
være tilstrækkeligt med tilmeldinger til, at man vil kunne oprette kurset.
Hvorfor?
Jeg tror, at årsagen skal findes i to fremherskende
holdninger:
1.
Autonomi er ikke særlig tiltalende.
2.
Autonomi er farligt.
Autonomi er ikke særlig tiltalende
For mange lærere er autonomi bare ikke særlig tiltalende.
Mange valgte lærergerningen, fordi de blev inspireret af dygtige lærere, som de
selv havde, da de gik i skole. De ville være ligesom dem (og de brugte ikke
autonomi).
Så er der den magt, som en lærer traditionelt har ... Selvom
lærernes anseelse i samfundet er dalet meget, har læreren fortsat magt og
autoritet i sit klasseværelse. Læreren laver reglerne og implementerer dem
også. I et autonomt klasseværelse er der meget mere demokrati. Det betyder tab
af magt, og – lad os indrømme det – magt er tiltalende. Det gør livet nemmere,
når man ikke skal forhandle og gå på kompromis hele tiden.
Livet er også nemmere med en lærebog. Hvis jeg må være lidt
provokerende, behøver læreren ikke at tænke. Hele årets arbejde er planlagt og
tilrettelagt med lærebogen, som er kombineret med arbejdsbogen, tilhørende
CD’er eller DVD’er og lærerbogen. I det autonome klasseværelse skal læreren til
gengæld stilladsere hver enkelt elevs læring, og læreren skal tilstræbe, at hver
enkelt elev gør det fremskridt, som er muligt, og at alle elever har forstået
rammerne.
Autonomi er farligt
Lærergerningen har været til debat i mange år i Danmark. Alle
har en mening om lærernes arbejde og skolens resultater. I modsætning til andre
europæiske lande som eksempelvis England, Irland, Tyskland og Frankrig er
”skolen” et emne, som dagligt diskuteres i medierne. Sidste års lockout og den
efterfølgende lov 409 var et sviende nederlag til alle Danmarks lærere.
Derudover har lærerne med tiden mistet deres monopol på viden. Mange af de
forældre, vi møder til skolehjemsamtaler osv., har en længere uddannelse end
den lærer, de sider over for. Og de samme forældre tjener ofte mere end læreren.
Ergo: den autoritetsfigur, som læreren var engang, skal nu forsvare sig selv og
sin praksis over for forældre, som er vældig ambitiøse på lige præcis deres
barns vegne. Samtidig kræver regeringen i de nye fælles mål, at vi på 9 år skal
nå, hvad vi før i tiden nåede på 10 år. Læreren er konstant under pres, og der
kræves hele tiden regnskab og beviser for, at læreren gør sit arbejde godt nok.
Tilliden er væk.
I et sådant konfliktfyldt og usikkert miljø virker autonomi
ligefrem farligt. Hvis læreren holder sig til en lærebog og starter året på
side 1 og slutter på den sidste side, kan han/hun påstå: ”Se, vi afsluttede den
lærebog, som passer til årgangen, vi lavede alle opgaver, og hvis dit barn ikke
har lært nok, er det ikke, fordi jeg ikke har lavet det, jeg skulle. Næste gang
må barnet være mere deltagende.”
Selvfølgelig er det ikke alle lærere, der har lagt deres
metodefrihed hos Gyldendal eller Alinea, men mon ikke der mange, der delvis gør
det, for så har man ryggen fri?
En lærer, der vælger elevautonomi, skal forholde sig til, at
eleverne bestemmer:
1.
Hvad de vil arbejde med.
2.
Hvordan de vil arbejde.
3.
Hvem de vil arbejde med.
4.
Dokumenterer deres egen læring.
5.
I samarbejde med deres kammerater evaluerer
deres læring.
En sådan lærer står temmelig forsvarsløs. Går det galt, vil
forældrene sige: ”Det var din opgave at undervise
mit barn, ikke at give ham/hende frihed til at dumpe”. Så den lærer, som vælger
autonomi og giver eleverne ansvar for egen læring, påtager sig et væsentligt
større ansvar end den lærer, der kører traditionel klasseundervisning med en
lærebog. Med elevautonomi påtager læreren sig ansvaret ikke bare for 8b, men
for hver af de 26 elever i 8b med deres diverse projekter, forskellige tempi i
arbejdet, valg af makker osv. Og det er sjældent tilfældet, at en lærer kun har
en klasse. Sidste år havde jeg 11 forskellige klasser, så der var mange bolde i
luften!
Så hvorfor kører jeg
autonomi?
·
Fordi det virker.
·
Fordi eleverne er i stand til at tage ansvar.
·
Fordi, at når elevernes læring og ikke lærerens
undervisning er i centrum, gør eleverne større fremskridt.
·
Fordi konfliktniveauet er lavere, når eleverne
arbejder med emner, der er relevante for dem, og ikke bare skal gøre det, som
læreren synes er interessant.
·
Fordi differentiering kun er mulig i et autonomt
klasseværelse, hvor eleverne arbejder på deres eget niveau og ikke skal
tilpasse sig årgangens norm.
·
Fordi jeg konstant bliver overrasket over mine
elevers kreativitet og intelligens.
For godt til at være sandt? Så har jeg et godt tilbud til
dig: Giv mig en melding og kom forbi og overvær mine timer og se det for dig
selv.
Happy New Year J
Frank
Ingen kommentarer:
Send en kommentar