Forældrekommunikation
Jeg arbejder på en privatskole i Ishøj. Ingen tvivl om, at det har sine
fordele at være ansat på en privatskole, men en af de ulemper, vi har – og som også
flere og flere lærere i folkeskolen oplever – er, at vi møder mange forældre,
som ikke alene har en mening om, hvordan vi skal undervise deres barn; de vil
også gerne bestemme, hvordan deres barn skal undervises. De færreste mennesker blander
sig i mekanikerens arbejde på deres bil, men flere og flere mener, at de har
større forstand på pædagogik og didaktik end os, de professionelle og uddannede
lærere.
Men der er også samfundsmæssigt meget pres på forældre. Vi ønsker alle
sammen, at vores barn skal klare sig bedst muligt. De fleste forældrehenvendelser
bunder mere i en bekymring for deres barn end i en decideret kritik af lærerens
gøren og laden.
Kort før skolehjemsamtalerne i november prøver jeg altid at sende en slags
”statusrapport” over, hvad vi har lavet i engelsk, og hvordan de første måneder
af skoleåret er gået. Jeg gør det dels for min egen skyld, men også i høj grad
for at berolige forældrene. I min statusrapport gør jeg det tydeligt, at jeg
har styr på det, jeg laver, at jeg har overblikket, og at jeg vil deres børn
det godt.
Resultatet er, at jeg får meget stærk opbakning fra forældrene, fordi de føler
sig trygge.
Her er et eksempel på min status til forældrene i en af mine 8 klasser.
---------------------------------------------------------------------------
8b
Vi er cirka en tredjedel
igennem skoleåret, og det er tid til at gøre status.
8b Jeg er så glad for at
have klassen tilbage. 8b har et vanvittigt højt fagligt niveau. Kvaliteten af
deres arbejde og ikke mindst deres logbøger i engelsk er usædvanlig højt.
I næste uge skal de
fremlægge projekter om følgende emner:
·
Writing the first chapters of their first novel
·
Elon Musk
·
Eminem
·
Human Rights
·
Plastic surgery
·
E-sports
·
Ryan Reynolds
·
Conor McGregor
·
Reading TJ and the cup run
·
Wilsonator
·
Frank Ocean
·
India
·
Post Malone
I september
var emnerne:
·
Princess Diane
· Jaycee
Lee Dugard
· Sideman
· Nash
tackle
· Fitz
(Youtuber)
· The
death of XXX tentacion
· Harry
Kane
· Microsoft
· Marilyn
Monroe
· Twilight
· Ender's
Game
·
Reading the 100
Niveauet var generelt meget højt. Projekterne
var interessante, eleverne var engagerede, og det sproglige niveau meget fint. Jeg
lærer meget om, hvad der rører sig i ungdomskultur og om nicheemner, og eleverne
arbejder med emner, som er interessante for deres peergruppe. Det betyder, at
engelsk bliver brugt i en konstruktiv og personligt relevant kontekst, hvilket
er med til at motivere og styrke elevernes læring.
I næste uge deltager vi
også i DM i Fagene i faget engelsk.
Det er første gang, at engelsk er med i konkurrencen. Vi deltager selvfølgelig
for at vinde. Om vi er i stand til det, vil tiden vise. Da engelsk aldrig har
været med før, er der ikke eksempler fra tidligere år, som man kan forberede
sig på. Så det bliver spændende, fordi vi ikke aner, hvad ”testen” går ud på.
Klassen har skrevet én
stil indtil videre, og i denne uge vil vi aftale det næste stileemne. Stileskrivning
er en del af den skriftlige prøve i engelsk, og vi har fokus ikke bare på
skriftlig korrekthed, men også på kreativ skrivning. At være både korrekt og
kreativ kræver et stort ordforråd, en fornemmelse for sproget og fokus på korrektheden.
Disse tre færdigheder trænes godt ved frilæsning, som jeg bruger meget krudt
på. Næsten alle timer starter med ca. 15 minutters frilæsning. Det er, fordi
jeg gerne vil støtte elevernes læsning
derhjemme. Det giver mig også mulighed for at snakke med eleverne om deres
valg af bøger og for at finde titler, som kunne interessere den enkelte elev.
I oktober var vi i teatret og så et engelsk stykke, ”The
Woman in Black”, udført af en engelsk teatergruppe. Jeg tror, at det var en
meget sjov oplevelse for samtlige elever. De skreg! J Og stemningen var helt i top bagefter på vejen tilbage
til Ishøj.
8b I uge 41 havde vi besøg af to lærere fra Østrig, som
gerne ville se elevautonomi i praksis. På samme tid havde vi besøg af en tysk
fotograf fra Stuttgart, som var kommet for at tage fotos til en artikel, som
jeg har skrevet til et tysk magasin. Artiklen bliver offentliggjort i midten af
november.
I december får vi fornemt
besøg af den tidligere FBI-agent James
Fitzgerald. Han vil holde et oplæg om sin tid i FBI. Kontakten til James
Fitzgerald kom i stand, da en elev fra sidste års 8. klasse var i gang med at
lave et projekt om Unabomberen, en amerikansk universitetslektor i fysik, som sendte
bomber til universiteter og flyselskaber (UNiversity
and Airlines = UNAbomber). Manden blev efter 17 års efterforskning fanget af James
Fitzgerald, som i mellemtiden havde opfundet ”forensisk lingvistik” (dvs. man
bruger forbryderens sprog fra trusselsbreve osv. til at afsløre vedkommende).
Besøget har fået en del mere opmærksomhed, end jeg havde forestillet mig (se
f.eks. her: https://www.tv2lorry.dk/artikel/14-aarig-elev-tog-kontakt-til-kendt-fbi-agent-nu-kommer-han-til-ishoej?fbclid=IwAR3odTN4Za9EWXJN4hMsOPcEszBk9s7su5vWqJpMocw195YD3pAgIfzsbXw). Så vidt jeg
ved, kommer TV Lorry, TV Ishøj og Ekstra Bladet til oplægget den 14. december.
TV Ishøj var på skolen i går for at lave interviews med eleven og mig (https://youtu.be/q6SfhrLzA5E). Så det er
noget af et kup, vi har gjort, og det er et bevis på, at det kan give nogle
meget spændende resultater, når eleverne i forbindelse med deres projekter rækker
ud til ukendte, men interessante personer i engelsktalende lande. Lige nu er
der flere elever i 7a og 9a, som har fået kontakt til personer, der giver input
til deres projekter. I 9a er der en gruppe, som arbejder med emnet ”School
shootings i USA”. De har skrevet med en mor, som mistede sin datter i en
”school shooting”, men som forsvarer retten til at købe og eje våben. Det har givet
mange spændende overvejelser.
Både 8a og 8b har nu fået
en international penneven. Vi
samarbejder med en skole i Finland. Alle vores elever har hver fået et brev fra
en 14-årig skoleelev i Finland, og
de har også alle sammen skrevet deres svar. Det er påfaldende, at vores elevers
engelskkundskaber er væsentlig bedre end finnernes. Man hører meget om, hvor godt
det finske skolesystem er, men de samfundsnormer og den eksponering for engelsk,
som vores elever møder, betyder, at vores elever er dygtigere i engelsk.
Lærerevaluering
I dag bad jeg klassen
evaluere deres engelsklærer (mig). De skulle svare på 14 spørgsmål om min
undervisning. (I kan se spørgsmålene på elevernes computer under teams.)
Svarene var meget positive, og det lader til, at de er tilfredse og trygge og
synes, at de lærer meget i timerne.
Læsning og
logbøger
Læsning og logbøger er de
to værktøjer, der bedst styrker elevernes læring. Jeg giver sjældent lektier
for, men jeg beder eleverne om at læse derhjemme og skrive om deres læring, deres
læsning og deres projektarbejde derhjemme (og i skolen). Jeg synes ikke, at I
forældre skal have skænderier med jeres børn om frilæsning og logbøger, men I
må meget gerne rose dem, når de læser/skriver. Jeg synes, at I alle burde prøve
at læse jeres barns logbog – det giver jer et meget godt indblik i, hvad det er,
de arbejder med i engelsk, og hvad deres sproglig niveau er.
Tusind tak for jeres
støtte og opbakning. 8b er dejlig klasse, som formår at overraske og begejstre
mig. Ros til jer forældre for de kompetente unge mennesker, som I sender i skole.
Hilsen
Frank
---------------------------------------------------------------------------
Men tager det ikke lang tid at lave sådan en statusrapport? Det tager mig to-tre
timer at sætte sådan en status sammen. Jeg har fem klasser, som jeg underviser i
engelsk, og jeg bruger rapporten i alle fem klasser med nogle små ændringer til
de enkelte klasser. Så i første omgang tager det mig to-tre timer, og de
efterfølgende tager kun 20-30 minutter, da der er meget, der kan genbruges. Så
totalt taler vi om en investering på ca. 5 timer, hvilket er givet godt ud, når
man ser, hvor meget jeg får tilbage på goodwillkontoen.
Behovet for at berolige forældrene er måske lidt større for mig end for de
fleste lærere, idet jeg praktiserer elevautonomi, hvor eleverne har meget
selvbestemmelse i timerne og i forhold til, hvordan de skal/vil lære engelsk.
Men jeg er sikker på, at alle lærere kan bruge den ekstra styrke, respekt og
opbakning fra forældrene, som en sådan status giver.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar