Glem grammatik – læs en bog!
DU ABONNERER
Jeg ser tit på de sociale medier, at lærere efterlyser
grammatikbøger eller forslag til andet grammatikmateriale til deres klasser, og
det løber mig koldt ned ad ryggen hver gang.
Engelsk er verdens bedste fag at undervise i. Der er
så meget spændende, man kan lave, og alt for lidt tid til at nå det hele, så
hvorfor bruge kostbar læringstid på noget, der kun har minimalt udbytte?
Jeg har prøvet at undervise i grammatikregler.
Eleverne kan godt finde ud af at bruge reglerne, mens de laver opgaver, men når
de bagefter skal bruge de samme regler i almindeligt sprog (skriftligt eller
mundtligt), er det hele glemt. Sagen er, at vi lærer sprog i en kontekst og
ikke som en liste af regler.
Jeg har for nyligt genlæst Stephen Krashens bog ”The
Power of Reading”. Krashen er blandt superstjernerne i forskning i
sprogtilegnelse. I bogen skriver han (side 10) om et forsøg, der går ud på at
undervise forskellige grupper studerende i at bruge konjunktiv på spansk. Den
klasse, der fik målrettet undervisning i brugen af konjunktiv, klarede sig
dårligere end en anden gruppe, der havde læst frilæsning.
På side 25 skriver Krashen: ”Frilæsning er næsten
altid bedre end nogen anden metode til at udvikle ordforråd, skrivefærdigheder
og grammatik.” Og han går videre på side 27, hvor han skriver: ”Forskellige
studier helt tilbage til 1935 viser, at grammatikundervsning ikke har nogen
indvirkning på læse- og skrivefærdigheder” og på side 28: ”Det er svært at
komme uden om den konklusion, at grammatikundervisning ikke er med til at
udvikle læse-/skrivefærdigheder, men at evnen til at bruge korrekt grammatik er
en direkte konsekvens af læsning.
Nu spørger du måske, om jeg ALDRIG underviser i
grammatik. Svaret er: Næsten aldrig! Jeg har min ”Seven deadly errors”-plakat
hængende i 6.-9. klasse.
The seven deadly errors!
1.
to/too/two
I go to school.
I have too much homework too.
Two (2) boys.
2.
their/there
There are 3 girls in the
class.
They do their homework.
3.
ys/ies
1
boy
2 boys
1
baby
2 babies
4.
a/an
a boy, a girl
an apple, an umbrella
5.
who/which
the man who killed the woman.
the book which I gave you.
6.
e.g./i.e./etc.
7.
I
The girl I know is ….
Men disse regler ser jeg mere som hjælp til stavning
end som grammatik.
Når
jeg giver stile tilbage til mine 8. og 9. klasses elever, plejer jeg i plenum
at tage fire-fem sproglige fejl op, som mange elever har lavet. Det gør jeg for
at vise, at det er vigtigt, at eleverne genlæser og selv redigerer deres stile
inden aflevering, og for at gøre opmærksom på, at jeg forventer præcision og
kvalitet, når de skriver. For selvom jeg ikke underviser i grammatik, forventer
jeg, at eleverne skal have sproglig opmærksomhed, og at de skal kæle for deres
sprog. De skal ikke gennemgå uregelmæssige udsagnsord eller kongruens, men de
skal læse deres tekst og vurdere, om de udtrykker sig bedst muligt, om det
”lyder” engelsk, om det er et passende ordforråd, om de kunne udtrykke sig
pænere eller mere præcist - ligesom en kunstner kigger på sit maleri og færdiggør
det eller starter forfra, hvis nødvendigt.
Gennem frilæsning og anden eksponering for engelsk
lærer eleverne, hvordan man bruger sproget. Det sker helt ubevidst ligesom
eksempelvis rækkefølgen for tillægsord i engelsk. Der er næppe ret mange af
jer, der tænker over denne rækkefølge, når I bruger engelsk, og hvad ville der
ske, hvis I gjorde det?... Jeres sprog ville gå i stykker. Det har I nemlig
ikke tid til, når I er i gang med at skrive eller tale. I sætter tillægsordene
i den rigtige rækkefølge, fordi I ”ved”, at det er rigtigt. Reglen lyder i øvrigt sådan
her: ”The rule is that multiple adjectives are always ranked accordingly:
opinion, size, age, shape, colour, origin, material, purpose. Unlike many laws
of grammar or syntax, this one is virtually inviolable, even in informal
speech. You simply can’t say My Greek Fat Big Wedding, or leather walking brown
boots.” www.theguardian.com/commentisfree/2016/sep/13/sentence-order-adjectives-rule-elements-of-eloquence-dictionary (The Guardian).
Så i stedet for at spilde elevernes tid med nytteløse
grammatikøvelser, giv dem tid til at læse. Næsten alle mine timer starter med
15 minutters engelsk frilæsning. Det virker 😊.
Stephen D. Krashen, The Power
of Reading, 2004, Heinemann, USA.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar