Målstyret
undervisning?
Jeg har fornøjelsen af at holde kurser rundt omkring i landet,
hvor jeg møder engagerede lærere, som brænder for deres fag og deres
undervisning. Men ofte udtrykker de stor utilfredshed med politikken på deres
skole eller i deres kommune.
Mine kurser handler oftest om elevautonomi i engelskundervisningen,
dvs. hvor eleverne bestemmer:
1.
Hvad de
vil arbejde med.
2.
Hvordan
de vil arbejde.
3.
Hvem de
vil arbejde med.
4.
Dokumenterer
deres egen læring.
5.
I
samarbejde med deres kammerater evaluerer deres læring.
De lærere, jeg møder, fortæller mig ofte, at elevautonomi lyder
spændende, men deres skoleleder eller kommune har vedtaget, at den enkelte
lærer skal kunne dokumentere ét undervisningsmål for hver lektion. Med andre
ord: Læreren træder ind ad klassedøren med ét mål, som skal formidles til
samtlige elever. For mig giver det associationer til undervisning fra det
forrige århundrede – med meget lidt plads til elevdifferentiering.
Dette er efter min mening ikke, hvad der menes med ”Målstyret undervisning”.
Når jeg læser ”Vejledning
for faget engelsk”,
hæfter jeg mig ved, at ”læreren er proceslederen,
der:
- Sætter rammerne
- Skaber et
trygt læringsmiljø
- Er sproglig rollemodel for eleverne”
– og at det er:
”Vigtigt, at eleverne er aktive brugere af sproget.”
En lærer, der sætter rammer, giver frihed inden for de rammer.
Et trygt læringsmiljø er kun muligt, hvis den enkelte elev ikke skubbes ud, hvor han/hun ikke kan bunde. Og eleverne kan kun få lov til at bruge sproget, når læreren holder op med at styre det hele.
I mine autonome klasser har vi også målstyret undervisning. Men eleverne sætter målene i samarbejde med mig, ikke det samme mål for hele klassen på en gang, men enkeltvis eller i små grupper.
I denne uge (uge 1/2016) startede undervisningen i mine to 7. klasser med, at eleverne i deres logbøger skulle forholde sig til :
1.
What do you think
you need to work with?
2.
How do you learn English
best?
3.
What do you want
to do to learn English?
Det første spørgsmål skulle
eleverne bruge 10 minutter på og skrive resultatet af deres overvejelser i
logbøgerne. Så fik klassen ca. 15 minutter til at læse og diskutere trinmålene
for 7. og 9. klasse, og jeg svarede på spørgsmål om de ting, de ikke forstod.
Her er nogle eksempler på, hvad eleverne skrev:
Elev A
1. I think need
to work more about countries, and facts…
And probably some kind of
stories. That might be what i need to work with.
Culture and scienty (society).
2. I learn best by reading and
when I work with projects.
Reading english and learn new words to upgrade my language.
In oral English, I just
communicate with others (groups).
That could be reading circles.
3. I really want to work in
groups, because I think that you learn more with others.
I can comunicate and learn
from my classmates.
You can get ideas and give ideas.
I want to work with culture
and scienty, also reading circles, and some kind of stories.
Elev B
I think that I need to work with some more culture and different about the
English language.
I learn English best when I speak it and when I write it and also when I
hear other people speak English.
Some projects about culture and English language.
Elev C
in English I need to learn:
better spelling
retting faster
reading faster
better languish when I am retting
I learn English best with:
hearing a lot English
talking with people
retting in logbook
and reading in challenge books
Derefter
skulle eleverne vælge, hvad de ville arbejde med de næste 6 uger og samtidig
fortælle, hvordan lige præcis det valgte emne og den valgte proces ville kunne
hjælpe med at indfri et af trinmålene.
Resultatet
blev følgende i 7a og 7b.
Emnet
står med fed og målene i parentes.
Reading circles – reading Blade by Tim Bowler
Elev A, B, C, D
(Eleven har
viden om kombination af teknikker til lytning)
(Eleven kan
deltage aktivt i en uforberedt samtale)
(Eleven kan
give sammenhængende fremstillinger på basis af indhentede informationer)
(Eleven kan
forstå centrale synspunkter i autentiske tekster)
Reading circles – reading Blade by Tim Bowler
Elev E,F ,G
(Eleven kan støtte andre i deres brug af
strategier til løsning af kommunikationsproblemer)
(Eleven kan
anvende et rimelig præcist og nuanceret ordforråd)
Reading circles – Wolves at the Gate from HIP
Publishing
Elev H, I ,J ,K
(Eleven har
viden om hjælpemidler til læsning af tekster)
(Eleven kan
forstå centrale synspunkter i autentiske tekster)
PowerPoint project: Apartheid
Elev L, M , N
(Eleven kan
stave med hjælpemidler og sætte tegn)
(Eleven har
viden om funktionel grammatik)
(Eleven kan
forstå centrale synspunkter i autentiske tekster)
A project about ice hockey (USA/Canada)
Elev O , P , Q
(Eleven har
viden om sproglige regler, normer og værdier i forskellige kulturer og samfund)
A PowerPoint about racism
Elev R, S, T
(Eleven kan
skrive med rimelig sproglig præcision)
(Eleven har viden
om at søge og strukturere information)
Writing a story and reading
Elev U, V , W
(Eleven har
viden om kriterier til valg af sprog og indhold)
Reading – Paper Towns by John Green
Elev X
(Eleven kan
forstå centrale synspunkter i autentiske tekster)
Reading – Maximum Security by Robert Muchamore
Elev Y
(Eleven kan
forstå centrale synspunkter i autentiske tekster)
Video – Life hacks
Elev Z, 1
(Eleven kan
udtrykke sig skriftligt afpasset formål)
(Eleven har
viden om teknikker til at give sammenhængende fremstillinger)
Writing a story
Elev 2, 3
(Eleven kan
udtrykke sig skriftligt afpasset hensigt, modtager og situation i længere
sammenhængende tekster)
Writing a
story – Storybird
Elev 4, 5
(Eleven kan
udtrykke sig skriftligt afpasset hensigt, modtager og situation i længere
sammenhængende tekster)
PowerPoint about London
Elev 6, 7
(Eleven har
viden om at søge og strukturere information)
A story focusing on Gambits
Elev 8, 9
(Eleven har viden om gambitter til emneskift
og til at tage og fastholde ordet)
Det, der var
interessant at diskutere i plenum, da alle var færdige, var, hvordan et projekt
om det samme emne kunne dække forskellige læringsmål. Det, mine elever gør, er
målstyret undervisning. De deler alle ambitionen om at lære engelsk. Ved at de skal
forholde sig til trinmålene, ved de, i hvilke retning vi skal. De har sat nogle
mål, som passer til dem, og har valgt emner og en proces, som giver mening for
dem. I de kommende uger vil eleverne, når de arbejder
med deres selvvalgte emner og mål, være aktive brugere af sproget, imens jeg sætter rammerne, skaber
et trygt læringsmiljø og er sproglig rollemodel for eleverne.
Dette
er målstyret læring med fokus på differentiering. Eleverne arbejder med stof og
emner, der er relevante og interessante for dem på et niveau, som passer til
den enkeltes forudsætninger. På denne måde får eleverne ejerskab af målene,
fordi de er deres mål og ikke
lærerens.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar